Pengalaman Memakai Braces / Bergigi Besi

Pengalaman Memakai Braces / Bergigi Besi

Macem ni la Pengalaman Pertama Pakai Braces - Basmallah dulu~ Pengalaman Hana memakai supports sepanjang 2 tahun ni memang best, sayang sangat nak bukak. Haha. Boleh pulak. Ada ramai yang tanya Hana, sakit ke? Perlu ke? Mahal tak? Kenapa perlu pakai supports? Macam mane procedurenye..? Susah ke nak jaga? Approve hari ni, Hana akan menjawab satu persatu la persoalan mengenai props ni.

Tags : pengalaman pakai braces, pertama kali pakai braces

Supports? Apa tu supports? ( Hana takmau bagi logical punya meaning, kang tak faham)

Ayat senangnya ialah memakai besi pada gigi untuk tujuan membetulkan/memperelokkan struktur gigi yang tak elok, a.k.a gigi jarang ke, jongang ke, tak bersusun ke, berlapis dan sebagainya.

memakai braces atau bergigi besi
review pertama kali memakai braces
Condition gigi Hana 

Sukacita dimaklumkan, gigi Hana tidaklah jongang mahupun jarang tetapi ada satu batang gigi depan yang lari daripada kedudukannya disebabkan Hana pernah jatuh. Jadi gigi ni membawa banyak masalah juga pada Hana sebab Hana sering tergigit bibir or dapat mata ikan. Sakitt yang amat. Bibir Hana akan jadi kering dan selalu hilang selera makan. So jadinya membuatkan Hana rasa sangat tak selesa dan rasa low self regard juga. Sebab orang duk kutuk-kutuk gigi kita ni. Sedih T.T

So apa yang akan berlaku, Hana berniat ingin memakai braces...... so we should begin!

Handle Memakai Gigi. 

Tags : sebelum dan selepas pakai braces, jenis braces

Cost and Clinic Environment 

Setiap props harganya berbeza mengikut klinik pergigian itu sendiri. Macam Hana, Hana buat supports di Kemaman, Terengganu dan klinik ni adalah satu-satunya klinik gigi yang menawarkan rawatan orthodontic di Terengganu. ( 2 years back, sekarang ni Hana tak tahu la kalau ada klinik pergigian lain yang menawarkan rawatan orthodontic)

Kenapa Hana tak buat di Melaka or KL aje? Sedangkan belajar di territory sana. Sebabnya, Hana nak balik rumah so ada reason kuat siket la nak balik Terengganu. Haha. Jadi, end of the week yang ada arrangement, Hana akan balik Terengganu. Dapat le rasa makanan ibu, ye dak?

Klinik mana Hana pergi ni? Klinik Pergigian Syarifah. Bersebelahan dengan pintu gerbang Kemaman. Senang je nak cari Klinik ni, kalau dari Dungun, drive je sampai sempadan Kemaman dengan Kuantan and before movement light yang withering last, toleh belah kanan. Terpampang la billboard Klinik Pergigian Syarifah! Senangkan?!
  • Klinik Pergigian Syarifah 
  • Part K-3110, Jalan Kuantan Kemaman, 
  • Taman Geliga Sakti, 24000, 
  • Kemaman, Terengganu 
  • 019-9554161 
Hana dah sertakan alamat and no telefon sekali. Kalau berminat boleh call. Klinik ada macam-macam rawatan juga, bukan khusus kepada orthodontic sahaja.

Staffs dyeorang quip baik. Specialist lagi baik, lembut je layanan kick the bucket analyze dengan kerajaan. Tuih! Haha. Opps! :D

Tapi kalau buat orthodontic, kebiasaannya specialist board akan accessible on Saturday and Tuesday as it were. Ahahaha. Talking pulak! Tapi jangan gelabah or risau pasal... Staffs kick the bucket yang sangat baik dan bertolak ansur tu akan bagi jadual yang free untuk anda buat arrangement. Tapi jangan korang buat raja pulak, pergi tak pergi oppointment tu, kepok pale an! Hehe.

Jangan lambat bila ada appoinment sebabnya specialist ada ramai pesakit nak dirawat. Mohon faham ye.

Jangan skip appoinment! Ini sangat penting sebabnya kalau tak, pergerakan gigi nanti jadi tidak terkawal seperti yang dirancang. Haha. Menda ni jadi kat Hana, so kena expand pakai props, kena punishment kauuu.... padan muka!

Jarak antara satu appoinment ke appoinment lain tidak menentu, lihat kepada struktur gigi juga. Tapi setakat ni Hana tengok, consistently, specialist akan buat appoinment. So the most ideal path is to dependably set up a free day laa consistently. Khas untuk appoinment ortho sahaja.

Harga Braces Full (atas dan bawah gigi) 
  • Fetched for Braces Installation : RM 5500 
  • *Retainer Clear and Conventional Retainer : RM 700 
  • Or, on the other hand 
  • *Conventional Retainer : RM 500 
  • *Cleaning teeth : RM 60 (can't recall the correct cost) 
  • Add up to : RM 6260 ( with Retainer Clear and Conventional Retainer ) 
  • Add up to : RM 6060 ( with Conventional Retainer just ) 

*retainer tu bila kita da cabut supports, kena pakai seumur hidup. LOL gurau je. Boleh pilih nak yang mana either RM 6200 or RM 6000 

Store : RM 2000 
Month to month/12 times Follow up : RM 300 

Terkejut? OMG! Mahalnya?

Supports memang mahal, dari dulu lagi mahal. Sekarang ni GST lagi-lagi-lagi mahal. Tapi daripada kita pasang props dengan orang yang tak bertauliah, silap hari bulan boleh innalillah! Kalau pasal wellbeing and Oral Hygiene ni, Hana percaya dengan orang yang bertauliah.

Mesti pernah dengar berita pasal doktor gigi palsu kan? Ramai yang dah bertaubat, terjebak dengan kes palsu macam ni. Memang la harga pemasangan jauh lebih murah tapi hasilnya? Ada yang giginya jadi lebih teruk and ada juga yang hilang nyawa.

Tags : harga braces untuk pelajar sekolah, harga pendakap gigi di klinik kerajaan

X-beam 

X-beam kebiasaannya hanya untuk pesakit yang mempunyai struktur gigi yang teruk sebab gigi teruk akan dirujuk ke expert. Jangan risau, klinik Syarifah mempunyai seorang master dan harga supports mungkin akan sedikit mahal daripada pesakit 'biasa'.

Cleaning The Teeth 

Yang ni system wajib la kot sebab sebelum nak pakai supports, gigi kena la bersih daripada plaque-plaque gigi tu kan. Harga bite the dust seperated from harga props. Tak hade yang free. Nak free, pi klinik kerajaan dulu sebelum pergi first arrangement dengan specialist.

Shape Gigi 

Time Hana dulu, ibu akan call Klinik untuk buat temujanji. Temujanji ni dibuat untuk specialist check keadaan gigi kita dan specialist akan buat shape gigi. Tujuan form gigi ni untuk specialist think about struktur gigi kita dan bagaimana cara nak merawat gigi kita sebab gigi kitakan lain-lain so cara merawat gigi pon lain-lain la.

Time form gigi ni, specialist akan tekap gigi kita dengan eatable dirt, so time tu kena kacip gigi kuat-kuat so nanti earth tu akan tekap kat gigi tu elok je. Waktu tu memang yuck-yuck gak la sebab rasa mud tu pahit pastu melekit. Tapi prepare tu tak lama pon, so terseksa tu kejap je... Nak gigi lawa kena sabar la kan? :D

Lepas 45 saat tu, form ni akan mengeras. Haa, time specialist tu cabut dirt tu dari gigi, boleh la tengok bentuk gigi kita tu. Boleh nampak betapa teruknya gigi kita tu. Haha. Rupa-rupanya, bukan masalah gigi depan je Hana ade, masalah gigi beralih kedudukan play on words ada. Puih... Gilos!

Separators/Spacer 

Apa ni separators? separators ni adalah getah yang menjarakkan gigi kita yang terlampau rapat. Apa gunanya? Kenapa perlu jarakkan gigi? Jawapannya, supaya senang gigi-gigi kita untuk bergerak dan berada dikedudukan yang dikehendaki. LOL, skema!

Tags : pendakap gigi plastik, harga braces 2016, braces murah

Betullah, kalau tak macam mana gigi tu nak bergerak kasi duk betul-betul, ye dak? Affirm, sakit tak pakai benda alah ni? Dalam banyak-banyak handle... Separators laa withering sakit. Perghhhh! Tak selesa langsung! Jenuh nak tunggu next arrangement kasi dia evacuate menda alah ni daripada gigi. Yang withering tak best bila separators ni bersentuhan dengan gusi, makaihhh! Menangis dalam hati je.

Bila dah lama pakai tu, kemungkinan untuk seperators ni tercabut daripada gigi tu tinggi sebab ye la, gigi dah jarakkan, mesti menda alah ni tercabut so kalau tercabut, Hana akan masukkan semula dicelah gusi supaya bila time oppointment, gigi tu tak rapat semula.

Extricating Tooth "Discretionary" (ngeri je bunyi) 

Cabut gigi? Perlu? Approve, Hana punya gigi tidak perlu dicabut sebabnya gigi geraham/gigi bongsu belum tumbuh. Gigi akan dicabut jikalau anda mempunyai gigi geraham, gigi berlapis atau gigi-gigi yang perlu dicabut untuk menyenangkan handle peralihan gigi.

Sebatang gigi mungkin akan dicharge berlainan daripada harga pemasangan supports. kebiasaannya, extricating tooth akan mengambil kos hampir RM 60 untuk satu batang gigi. Kalau kena buang empat batang gigi (atas dan bawah), sila darablah ye. :D

Pemasangan Braces 

Kalau specialist Hana, dia akan pakaikan supports, gigi bahagian atas dahulu. Kata dia, supaya Hana selesa dengan keadaan memakai supports terlebih dahulu dan memberi ruang kepada gigi untuk adjust dengan benda asing di dalam mulut.

Well, sakit ke? Tak play on words, langsung tak sakit, cuma lenguh je la sebab pakai supports tu aje dah makan berjam-stick. Tapi?! Following 2-4 hours tu, baru la begin rasa sakit. Rasa gigi makin ketat je, nak makan pon sakit sebab tak boleh kunyah makanan. Memang makan bubur je la. Genuine tak best. Dengki je dengan orang sebelah sebab dapat makan sedap-sedap. Dalam 3 minggu gak la nak adjust pakai props tu.

At that point the following arrangement tu barulah... Hana pakai supports gigi bahagian bawah. Rasa sakit pakai props gigi bawah tu tak sama macam supports gigi atas. Bahagian bawah ni kurang rasa sakitnya jadi dah boleh selesa dengan supports.

Cara pemasangan dia, specialist akan tampal section pada setiap gigi and pada hujung geraham specialist akan pasang molar band. At that point barulah, specialist akan pasangkan wire mengikut ketebalan. Ketebalan wire akan berubah mengikut struktur gigi. Hana rasa, waktu pakai wire yang tebal tu withering sakit la kot. Lama nak hilang sakit and rasa tak selesa tu sebab gigi banyak bergerak.

Versatile Tie ( Getah supports yang berwarna-warni ) 

Getah ni tujuannya nak bagi nampak korang comel. Haha. Taklah, tujuan specialist pasang versatile tie yang comel ni supaya wire pada section tu tak terkeluar daripada section. So senang la korang nak sental gigi waktu memberus nanti. Tak la tercabut. Dalam banyak-banyak, part ni withering best sebab boleh pilih warna apa yang nak kita pakai. Hana suka warna pink, biru cerah and purple. Genuine comel je.

Versatile Power Chain 

Dah nama pon control chain... Pergh, memang control! Gigi tu rasa macam nak terkeluar je daripada gusi. Sakit bak hang tapi lepas 2 3 hari dah kurang la rasa sakitnye. Hana pernah pakai sampai 10 control chain, habis gigi dia pakaikan. Meleleh air mata masa dia pasang. Specialist pulak selamba je cakap " Kesian dia, sakit ye... Siket je lagi." Haha. Sabau je laa....

Tapi rasanyakan... control chain ni buatkan props tu lagi cantik analyze pakai flexible chain aje sebab dia play on words ade warna yang cantik-cantik. Haha. My assessment aje la. :D

Figure Eight Tie 

Ini pulak, wire yang berbelit pada wire supports and section. Dah macam seronok je rasa bila specialist contort wire ni kat gigi. Fungsi wire ni dibelit untuk bagi gigi bahagian hadapan tu tak berjarak antara satu sama lain. Sakit? Tak rasa sakit langsung.

Elastic Band 

Ughh, yang ni withering Hana tak suka sebab asyik tercabut aje time makan and kena selalu tukar. Push. Kalau tak pakai, memang nampak gigi tu jarak. Pakai sat, dia dekat balik, buang sat, dia jarak balik. Last-last Hana pakai jarang-jarang je, dekat nak arrangement tu baru Hana rajin-rajin tukar. Ada sekali tu, Hana pakai dua getah sekali. Haha. Pemalas punya pasal.

Elastic band ni, kurang flexible siket je look at dengan versatile tie. Kebiasaannya, specialist ade yang warna clear je, Tak ade yang meriah macam electic tie.

Retainer 

Retainer akan dipakai selepas kita tamat memakai props. So kiranya, kita akan pakai retainer selepas props dibuka. Retainer ni, Hana belum pakai sebab Hana masih memakai props. Tapi roomate Hana quip pernah pakai supports jadi dia cerita pada Hana macam mana pakai retainer.

Untuk enam bulan selepas kita buang props, kita diwajibkan memakai retainer tanpa buka sebab kita nak maintainkan shape gigi kita yang baru tu.

Disinilah bermulanya suatu penyiksaan yang baru, retainer ni adalah satu benda yang tak best pakai sebabnya, kita punya percakapan akan lagi tak jelas. Makan pulak lebih menyiksakan, tidur quip tak selesa and macam-macam la tak selesa. Tapi after enam bulan, barulah kita boleh pakai waktu malam sahaja.

Apa perbezaan Conventional Retainer dengan Clear Retainer? 

Ordinary ni yang retainer zaman lama. Retainer ni agak leceh sebab dia diperbuat daripada besi. Leceh yang withering ketara apabila memakan mi halus, mesti tersidai-sidai punya kat besi tu dan kebiasaannya, retainer jenis ni, akan dipakai semasa tidur.

Clear punya pulak, pakai cabut. Clear retainer biasanya tak boleh pakai ketika makan sebabnya takut makanan termasuk pulak dalam retainer. Sebab retainer ni akan ikut gigi baru, and kita masukkan je kat gigi. Kira macam pakai baju laa kat gigi. Agak leceh jugak, sebab rasa tak selesa pada gigi.

Maaf Hana tak boleh terang lebih-lebih sebab tak pakai lagi kan... Haha

An existence with Braces 

Affirm, Part ni Hana akan cerita pengalaman pakai supports. Buat pengetahuan semua, Hana pernah tertelan dua biji section tau. Amek kau. Alhamdulillah, masih diberikan nyawa oleh-Nya. Jadi jangan takut nak pakai props, Okey!

Eating with Braces 

Yang ni, keseksaan yang akan dirasai oleh semua pemakai props. Minggu pertama, kesakitannya boleh tahan menangis jugalah tapi ia akan beransur ansur hilang setelah beberapa hari. Kesakitan akan berulang tiap kali selesai satu appoinment. Tahan la ye. :D

Kalau makan tu, mesti ada yang melekat-lekat kat celah gigi. Withering memalukan bila kita tersengih pulak depan squash kita.... Hambek ko, berayun-rayun sayur melekat kat celah gigi. Maluu! So apa Hana buat, sebelum nak ketawa or buka mulut time makan, Hana akan check dulu sisa-sisa makanan kat celah section guna lidah. TANGAN SILA COVER MULUT. 18 SX kau! Hahaha.

Yuks je bunyi pass on kan? Tapi its the standard scene yang korang akan tengok kalau orang pakai supports makan. Kalau tak jadi macam budak bawah ni. Melekat sume kat celah gigi.

Maintain a strategic distance from makanan yang berdaging la kalau boleh, and jangan makan benda-benda yang keras. Kulit karipap yang krispi tu ponnn jangan tergedik nak makan walaupun tahu menda alah tu sedap approve! Tak pasal tercabut supports tu.

Dessert! Yes or Nay 

Probably not! Absolutely never eat frozen yogurt at whatever point you had your supports on. Tapi kalau dah kempunan sangat tu, bantai aje laa. Sendiri faham laa mind electric freezeeee color macam mana ya. Sengal kau, nak-nak bila dessert bersentuh dengan section. Pehhhh~ boleh terbang!

Laying down with Braces 

Affirm je tidur cuma esok pagi tu, bibir akan rasa kering sangat and bahagian dalam bibir play on words akan berbekas section. Haha. Nak betul-betulkan mulut bila time bangun tu agak tak selesa la. Sebab metal dalam mulutkan, air liur tak deliver banyak so... kering la jadinya. Tapi following 2 years, gigi dah boleh adjust, mencurah-curah pulak air liur basi keluar. Opss. Haha.

Brushing Teeth with Braces 

Biasanya specialist akan bagi berus gigi khas, tapi bila dah lama-lama, Hana pakai je berus gigi biasa, yang beli kat kedai kampung tu haa. Tak payah nak pakai berus gigi yang intended for props sangat lah, sama je resultnya. Kuning juga gigi. Haha. Gurau-gurau. Tapi yang penting, pilih berus yang delicate atau medium-delicate sahaja.

Ada juga yang jual small scale brush. Brush tu macam berus tandas, eh! Haha. Macam berus botol susu pon ade juga. Yang jenis ni, untuk bersihkan celah-celah gigi or lebih tepat in the middle of the sections tu. Celah-celah tu kan susah nak bersihkan... So guna berus ni senang siket.

Dapatkan berus ni di Watsons/Guardian or bagi yang badget macam saya, boleh dapatkan berus ni di DAISO! Haha. RM 5.30in GST. Murah sangat laahai.

Conversing with Braces 

Kindly don't leme talk guna props on the off chance that you dun wan my spit get onto ur f-pro. Memang tak dinafikan, perkataan seperti S, R tu agak susah nak disebut bila pakai supports and mulut quip akan tersembur-sembur siket bila bercakap. Tapi typical la tu sebab bila dah pakai supports, akan ade hindrance/halangan dekat bibir, itu yang payah nak sebut tu. So act bunyi comel je laa. Haha

Ulcer/Cuts with Braces 

Ulcer? Hurmm, nak cakap macam mana ye? Orang kata kalau pakai supports ni akan ada banyak ulcer tapi bagi Hana lepas pakai props, Hana jarang sangat kena ulcer. Tak tahu la kenapa tapi sangat jarang. Cumaaa... Kalau naik satu, akan beranak pinak la ulcer tu. Pedih tak terkira. Also, withering tak suka bila ulcer naik celah gusi. Huwaa... tak suka.

Kalau luka sebab terkena wayar supports tu sangat sering dan selalu. Ayat keling haa! Yang ni joke tak best sebab setiap supports, kat hujung tu specialist akan tinggalkan lebihan wire. Yang lebihan wire ni la yang selalu tercucuk dalam pipi. Huuuu, tak boleh nganga, kang koyak tapi menda ni jarang la sebab ia terjadi pada orang yang ganas macam Hana je kot sebab tanya dengan orang lain yang pakai supports, tak pernah play on words jadi macam tu. LOL. Jangan takut ye. Pakai props kena ayu-ayu, tak boleh ganas-ganas. :D

Fuhhhh..... dah habis pon part cerita pasal supports. Dah habis detail dah ni. Nak detail lagi? Pergi klinik la ye. Hehe. Hana cerita apa yang mampu sahaja. Selamat berBraces!

p/s : I am not an orthodontist so mercifully allude to the specialist in the event that you had any further question in regards to props and oral wellbeing. :)

Source : https://farhanadoeswonders.blogspot.co.id

Mungkin sekian dulu, Terima Kasih Anda telah membaca artikel dari kami yang berjudul Pengalaman Memakai Braces / Bergigi Besi , , mudah-mudahan artikel dari GUDINATION berguna dan bisa memberi manfaat untuk anda dan pembaca semua. Terimakasih sudah klik iklan kami demi untuk kemajuan dan berkembangnya website gudination.

loading...

Contact Us

Name

Email *

Message *

Back To Top